Jump to content
GIGN Forum

Renesances Literatura


SchWarZ ;)
 Share

Recommended Posts

Buchera linku iztulkoju! :)

Renesanse atšķirīgs caur kontinentu. Valstis, kurš bija pamatvilcienos katolisks, vai protestants izjuta renesansi savādāk salīdzināja pie apgabaliem kur ortodoksālā baznīca bija dominant kultūru, tāpat kā Eiropas those apgabalus zem islamic likuma.

Printing drukas rada atbalstīja autorus pie uzrakstīt lokālais vernacular tā vietā, lai grieķa klasiskajās mēlēs un latīnisks, paplašina izlasa auditoriju un virza renesanses ideju izplatīšanu.

Renesanses literārās kustības daži slavenie autori ir Danti (dievīgas komēdijas autors), Giovanni Pico della Mirandola (oration autors on vīrieša cieņa), Erasmus (kas kompilēja Textus Receptus), sers Thomas vairāk (utopijas autors), Boccaccio (wirter of on slavenās sievietes, Decameron), Machiavelli (prinča autors), Castiglione (galminieka grāmatas autors), Montaigne (Essais autors), Cervantes (Don quixote autors), Luís de Cam?es un Šekspīrs.Saturi [hide]

1 Aristotilean ietekmes

2 nacionālas literatūras

3 žanri

sieviešu 4 loma renesanses literatūrā

5 ?eksistences liela ķēde? teorija renesanses literatūrā

6 renesanses literatūras īsa hronoloģija

7 ārēji sakari

8 citāti

9 skatās tāpat

[edit]

Aristotilean ietekmes

Idejas for renesanses literatūra ieradās vispirms from grieķu filozofi kā piemēram Aristotle un Cicero. Saskaņā ar tiem divi teorētiķi, tur ir justice divi tipi: communicative un distributīvs. Communicative justice domā ?zelta likums", kurš ir cienīšanas filozofiju vienu otru; whereas distributīvā filozofija encompasses ?ko jūs reap ir ko jūs sējat? ideju. Within renesanses literatūra, tur seems pie būt justice galvens temats; tomēr, individuāli simboli ir ne justice priekšzīmīgas figūras themselves.

Aristotle, renesanses domātājs, uzskatīja ka vietā meklējums personisku atriebi, īsts justice varēja tikai būt saņemts caur zvērinātie ķermeni kas bija gatavi un izplata justice spējīgi pie indivīdiem. Tomēr, simboli renesanses literatūrā tipisks tikuma defy aristotelian ainas by esamība mazu attieksmi for others.

[edit]

Nacionālas literatūras

Renesanse Polijā, Miko?aj Rej popularizēja poļu mēles use dzejā, un Jan Kochanowski pilnveidoja poļu dzejisku mēli un tapa atzīts kā īpaši izcilais slāviskais dzejnieks kamēr 19th gadsimta sākums. Poļu literatūras kopīgais tonis tika uzstādīts by muižniecība, kas izplatīja materiālu un garīgu nozīmju to personīgos ideālus. Tādēļ poēmas salielīja dienestmuižas dzīves tikumu un lauksaimniecības svarīgumu: piemēram Rej svinēja dzīvi un valsts's muižniecības nodarbību, kamēr Kochanowski uzrakstīja par baudām un valsts skaistums dzīvo un nature.

Holandes literāros klasiskos vārdos ierodas: Vondel, Hooft, kaķi un Huijgens.

Croatian literārs Marko Maruli?, Marin dr?i?, Hanibal Luci?, Dinko Zlatari?, Petar Zorani?.

Čehijas literatūrā, Jan Amos Komenský.

Ungāriska literatūra flourished zem karaļa Matthias reign (1458-1490). Janus Pannonius, kaut arī uzraksta latīniski, rēķinās kā īpaši svarīgais personu viens ungāriskā literatūrā, ir perioda ungāriska humānista tikai būtisko dzejnieku. Pirmā printing māja tika tāpat nodibināta laikā Matthias' reign, by András Hess, Buda. Pirmā grāmata printed Ungārijā bija Chronica Hungarorum. Bet kad Ungārijas most krīt zem ottoman nodarbības 1526, atšķirīgas kulturālas izmaiņas notika. Perioda īpaši svarīgais dzejnieki bija Bálint Balassi (1554-1594) un Mikl?s Zrínyi (1620-1664). Balassi's dzeja rāda mediaeval ietekmes, viņa poēmas var būt dalīts into trīs sections:love poēmas, kara poēmas un reliģiozas poēmas. Zrínyi's īpaši būtisks darbs, episkais Szigeti veszedelem ("Sziget",written bīstamība 1648/49) tiek uzrakstīts modē tamlīdzīgs pie Iliad, un stāsta Szigetvár heroisko battle, kur viņa vecvectēvs nomira kamēr aizsargā Szigetvár pili.

Agrā 16th gadsimta Skotijā, Gavin Douglas ražoja aeneid scots pārvedumu. Chaucerian, klasiska un franču literāra mēle turpināja pie iespaidot scots literatūru augstāk kamēr reformācija. Autori kā piemēram Robert Henryson, William Dunbar, un David Lyndsay atveda scottish literatūras zelta vecumu pa 15th un agrs 16th gadsimtiem. George Bannatyne vāca vidējā scots perioda daudz poēmas.

Decameron, īsa stāsta krājums by Italian autora Boccaccio - ar zina bēg mēri un runā vienu otru stāsti viņa rāmīša nostāstu - bija milzīgu sadursmi on franču autori. Franču renesanse tiek dominēta by īsais stāsts (zem atšķirīgiem vārdiem: "novele", nostāsts; "nouvelle", īss stāsts līdzīgi Italian novele; "devis" un "propos", spoken apspriešana; "histoire", stāsts). Ap Joachim du Bellay, Pierre de Ronsard un Jean Antoine de Baïf tur saformēja tiesas radikālu jaunu cēlu dzejnieku grupu (kopumā zināms šodien kā la Pl?iade). To literārās programmas simbols tika piešķirts du Bellay's manifestā, "aizsargāšana un franču mēles (1549) ilustrācija" kurš atbalstīja ka franču (līdzīgi Petrarch un Dante tuscan) bija cienīgu mēli for literāra izteiksme un kurš promulgated linguistic un literārs ražošanas (tai skaitā latīnisku un grieķu žanru imitāciju) un attīrās programmu.

Catalan literatūrā, zelta vecums eksistēja zem Aragonas Alfons V 15th gadsimtā. Renesanses ideju un viņa tiesas spīduma viņa uzmudinājums, īpaši pēc Neapoles karalistes viņa iekarojuma, lika fondus for autori pie flourish. Ausiàs marts bija pirmā katalonieša un Valencian dzejnieku vienu pie izmantot Valencian. Viņš bija Petrarch undisguised sekotāju, nes imitāciju pie tāda punkta ka viņš addressed viņa žargonu d'amor pie dāmas kas viņš professesd pie būt skatījies pirmais baznīcā on laba piektdiena. Viņa jaunieveduma panākumi nekādas šaubas atbalstīja Boscán pie ievest Italian mērītājus into Castilian. Viņa dzejoļi tika nodoti pašrakstītā tradīcijā kamēr to pirmā drukas izdošana katalonietī 1543, bet tie bija jau tapuši zināms caur Castilian pārvedumu izdots by Baltasar de Romani 1539. Tirant lo Blanc, uzrakstīts by Valencian bruņinieka Joanot Martorell, pabeigts by Martí Joan de Galba un izdots Valensijā 1490, ir episku romantiku un key darbu viens rietumu romāna evolūcijā.

[edit]

Žanri

Literārā kustība ražoja latīnisku un tautisku dzeju, stāstu, un prozaisku beletristiku iedvesmots by klasiski modeļi. Humānistisks curriculum dominēja gramatikas skolas un expanded viņa pozīciju iekšā gandrīz laika universitāšu viss.

Laikā periods, kā ar Canterbury nostāstiem un Decameron, dialogued īsā stāsta un rāmīša nostāsta (ar viņa fictional spīkeriem pārspriež vienus otrus stāstus) atrakcijas daļa guļ to "performability" by kāds izlasa out skaļš pie nelasītpratēja publikas un to sagrābšana-somā un (bieži) digressive struktūrā: these nostāsti ir pieņemšanas spējīgi materiāla visas ainas, gan sophisticated gan vulgārs.

Jaunas formas izplatīts by renesanse iekļāva sonetu.

[edit]

Sieviešu loma renesanses literatūrā

Sievietes spēlēja svarīgu lomu within renesanses literatūra. These autoru dažs iekļauj Les dāmu des klintis, Pernette du Guillet, Mary Sidney, Veronica Gambara, Austrijas, un Elizabeth Margaret es. To uzrakstīšanass atspoguļo feminist interesi pie sievietes politiskas, reliģiozas, intelektuālas un literāras uzņemšanāss within renesanses sabiedrības ierobežojumi.

[edit]

?Eksistences liela ķēde? teorija renesanses literatūrā

Eksistences lielā ķēde bija populārs turētu ideju laikā renesanses periods. Četru kategoriju ?ķēde? consists. Eņģeļi ir augšup, humans otrkārt, zvēri un rūpnīcu nākamie un inanimate objekti last. Saskaņā ar šo teoriju, vairāk viela equals mazāk par garu un pretēji. Tādēļ, kā eņģeļi tiek radīti of vielas least daudzums, tie ir apveltīti garu visvairāk. Zvēri un inanimate objekti ir apveltīti mazu garu tāpēc ka tiem ir viela tik daudz.

It tika tāpat uzskatīts ka eksistencess within to kategorija tika ne domātas pie kustēties augstāk vai apakšā. Ja tie began pie iegūt vēl un vēl cēloni, it bija iespējams for tie pie kustēties augstāk, tomēr, tie tika domāti pie palikt at eksistences to dabiskais līmenis kur savējie instinkti ir pārsvarā. Piemēram, humans vajag ne degrade themselves pie zvēriem, nedz vajag tiem paaugstināt themselves pie eņģeļiem tāpēc ka tie tika radīti pie būt humans; un šim vajag būt iet pret visiem dabiskiem instinktiem.

[edit]

Renesanses literatūras īsa hronoloģija

Daudz vēsturnieki atzīst renesanses perioda sākumu kā aprīlis 6, 1341 kad Francesco Petrarch bija crowned dzejnieka laureātu. Šis periods iekļāva atklāsmes mākslā, filozofijā, un zinātnē, viss kurš contributed pie literatūras attīstības. Šis bija atdzimšanas laiku tāpēc ka principu daudzi izstādīja laikā klasiskais laika periods izsenā Grieķijā un Romā bija renesanses literatūras pamatu. Vidus-piecpadsmitajā gadsimtā, Johann Gutenberg izgudroja printing druku. Kā rezultāts, tekstu multiples tika darīti, tādēļ dara literatūru pieejamāks pie eiropiešiem.[1]

Lai veicas! :thumbsup:

Edited by WMP
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hm. Meklēju gūglē kaut ko par Mirandolu un še tev, lodziņā parādās -

GIGN Forum > Renesances LiteraturaRenesanses literārās kustības daži slavenie autori ir Danti (dievīgas komēdijas autors), Giovanni Pico della Mirandola (oration autors on vīrieša cieņa), ...

Izlasīju šito divrindi un gribēju teikt, ka pareizi ir Dante un viņa darbu sauc "Dievišķā komēdija".

fui, fui. Un Mirandolas darba nosaukums arī forši "iztulkots". Pareizi šo traktātu sauc "Par cilvēka cieņu". Tālāk nemaz neinteresēšos, ko tur esi sarakstījis :).

Link to comment
Share on other sites

tev nav ienākusi prātā tāda doma, ka viņš nemaz pats to netulkoja? cilvēki nav tik izpalīdzīgi! vienkārši varbūt izmantoja tādu jauku lapiņu, kur iekopē iekšā tekstu angliski un ārā iznāks kropls teksts latviski?

Link to comment
Share on other sites

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...